Tréningový program pre poslucháčov medicíny.
Autori charakterizujú tréningový program pre poslucháčov medicíny ako program, ktorý by sa mal stať integrálnou súčasťou ich výuky a mal by byť zahájený hneď na začiatku. Mal by byť prakticky zameraný na nácvik zručností a prácu s konkrétnym pacientom, ktorého prvýkrát stretnú v ambulancii praktického lekára. Tohto pacienta po celé obdobie štúdia navštevujú doma. Výcvik by mal byť longitudinálny, dlhodobosť poskytuje príležitosť pozorovať progresívne ochorenia v rozšírenom časovom horizonte a pozorovať dopad progresie ochorenia na rodinný systém.
Program je systemický, učí poslucháčov medicíny pomocou biopsychosociálneho modelu vidieť svojich budúcich pacientov systemickým pohľadom nielen ako jednotlivcov, ale aj ako súčasť (subsystém) svojej rodiny ako väčšieho celku (rodinného systému). Študenti si osvoja základné vedomosti o systemickej rodinnej teórii a naučia sa ju aplikovať v praxi na hodnotenie a prípravu pomoci u konkrétneho pacienta. Naučia sa presnejšie posudzovať, diagnostikovať a liečiť svojho pacienta v kontexte jeho rodinného systému a využívať jeho osobné a rodinné zdroje.
V tréningu sa poslucháči naučia hodnotiť rodinu podľa nasledovných parametrov:
Troj- alebo štvorgeneračný genogram každej rodiny by mal obsahovať základný diagram, mená členov rodiny, ich dátumy narodenia a sobáša, medicínske informácie a interakčné vzorce.
Tento nástroj obsahuje šesť základných vývinových fáz v živote rodiny, a kľúčové princípy emočného prechodu v každej fáze, ďalej požiadavky na vývinové úlohy v každej fáze a zmeny druhého rádu v rodinnom statuse.
SCREEM (SES) je nástrojom na meranie socioekonomického statusu rodiny. Prešetruje sociálnu sieť rodiny, kulturálne zázemie a hodnoty, náboženské vyznanie a podporu v cirkevnej komunite, ekonomické podmienky, vzdelanostnú úroveň a medicínske zdroje v rodine, ako napr. pravidelnosť lekárskej starostlivosti, diagnostické nálezy v rodine, životosprávu a i.
Autori používajú Rollandove fázy pre zostavenie časovej línie:
1. kríza (pre-diagnóza so symptómami, diagnóza a začiatok adaptácie v post-diagnostickej fáze)
2. chronická fáza
3. terminálna (pre-terminálna, úmrtie a zármutok a adaptácia na stratu)
Rollandova typológia ochorení poskytuje odpovede na nasledovné otázky:
1. Je ochorenie fatálne, nonfatálne alebo je možnosť zmeny na fatálne?
2. Spôsobuje neschopnosť alebo invaliditu?
3. Je akútne alebo progredujúce?
4. Je progresívne, recidivujúce alebo stále?
Uverejnené so súhlasom šéfredaktorky Revue medicíny v praxi.
♦Rodinný lekár budúcnosti?♦ (1/4) Inšpirujúci prístup...
♦Rodinný lekár budúcnosti?♦ (2/4) Rodinný systém...
♦Rodinný lekár budúcnosti?♦ (3/4) Tréningový program...
♦Rodinný lekár budúcnosti?♦ (4/4) Zoznam príznakov...
V tomto roku organizujeme niekoľko seminárov zameraných na rodinu a vzťahy
podľa Modelu Virginie Satirovej:
0 comments:
Zverejnenie komentára